Kundemagasiner

Er kundene dine ambassadører for din merkevare?

zoomArbeid, Innsikt

Kundemagasiner er en av tidenes største suksessverktøy innenfor markedsføring. Med en god miks av underholdning, informasjon og inspirasjon er det den ideelle kanalen for å levere unikt innhold. Det satses i økende grad på markedsføring i slike egne kanaler; hele 8 av 10 merkevarebedrifter i Norge sier de vil øke sine budsjetter i innenfor innholdsmarkedsføring. Derfor har vi satt opp sju gode grunner til å utgi kundemagasiner:

  • Connector.

    Skaper tillit

    Ved å være uformell og lite påtrengende med underholdende og informativt innhold, bygger man et tillitsforhold mellom merkevare og leser. Kundemagasiner anses som en form for merkevare-kommunikasjon, men leserne har ikke den samme følelsen av å bli solgt til. Denne formen for innholdsmarkedsføring er mer pålitelig enn alle former for betalt media (Nielsen, Global Trust in Advertising 2011).

  • Kundemagasiner skaper tillit og øker kundelojalitet

  • Connector.

    Øker kundelojalitet

    Regelmessig og omfattende kommunikasjon gjennom et magasin, gir din merkevare en uovertruffen plass i kundenes bevissthet. Kundemagasiner har også muligheten til å føre til økt salg og i beste fall gjøre dine kunder til ambassadører for din merkevare. En studie i Storbritannia bekreftet at faste lesere av kundeaviser for kjøpesentre og kleskjeder hadde henholdsvis 13 % (per uke) og 17 % (per måned) høyere forbruk (CMA 2012).

  • Connector.

    Er effektivt og målbart

    Kundemagasiner er et eid medium; det er ingen innblanding fra andre merker eller negative kommentarer. Magasinets effektivitet kan måles ut ifra antall lesere som kjøper produkter eller tjenester som ble omtalt i bladet. En undersøkelse i Storbritannia viste at 67 % av faste lesere kjøpte produkter eller tjenester, og 77 % brukte rabattkoder fra bladet.

  • Følelsen av å holde i et papirmagasin er noe de fleste lesere fortsatt elsker

  • Connector.

    Til å ta og føle på

    Følelsen av å holde i et papirmagasin er noe de fleste forbrukere foretrekker fremfor andre medier. Det har et viktig, praktisk element: Alle utgavene kan plukkes frem og leses i nesten alle situasjoner, fra bussen til stranda. Merkevaresjefer og designere bruker mye tid sammen med oss på å velge rett format og papir for å skape et særpreg for sitt magasin.

  • Connector.

    Åpner for kompleksitet

    Et økende antall kundemagasiner blir brukt som et pedagogisk verktøy i mediemiksen. Den redaksjonelle plassen åpner for å presentere komplekse budskap gjennom lettfattelige forklaringer og grafiske framstillinger. Infografikk er også med på å gi et gjennomarbeidet visuelt uttrykk og gjør magasinet mer spennende.

  • Connector.

    Er målrettet

    Kundemagasiner har muligheten til å nå alle målgrupper. Ved å målrette innholdet til bestemte målgrupper, kommer merkevaren tettere innpå kundene, det kan gi økt engasjement. Kundemagasiner finnes i så å si alle bransjer, til og med flere nettbutikker har fått øynene opp for det trykte mediet og bruker i økende grad denne formen for markedsføring.

  • Connector.

    Kanal for innholdsmarkedsføring

    Innholdsmarkedsføring skal tjene både kundene og merkevaren. Michelinguiden er et av de tidligste eksemplene vi har – første gang utgitt i år 1900 for å hjelpe bilister med å finne veien, bilservice og overnatting var det til god nytte både for kundene og brødrene Michelin. I dag er merkevarer involvert i både betalte, eide og fortjente medier, og da blir innholdsmarkedsføring desto viktigere.

  • Connector.

    Skaper tillit

    Ved å være uformell og lite påtrengende med underholdende og informativt innhold, bygger man et tillitsforhold mellom merkevare og leser. Kundemagasiner anses som en form for merkevare-kommunikasjon, men leserne har ikke den samme følelsen av å bli solgt til. Denne formen for innholdsmarkedsføring er mer pålitelig enn alle former for betalt media (Nielsen, Global Trust in Advertising 2011).

  • Kundemagasiner skaper tillit og øker kundelojalitet

  • Connector.

    Øker kundelojalitet

    Regelmessig og omfattende kommunikasjon gjennom et magasin, gir din merkevare en uovertruffen plass i kundenes bevissthet. Kundemagasiner har også muligheten til å føre til økt salg og i beste fall gjøre dine kunder til ambassadører for din merkevare. En studie i Storbritannia bekreftet at faste lesere av kundeaviser for kjøpesentre og kleskjeder hadde henholdsvis 13 % (per uke) og 17 % (per måned) høyere forbruk (CMA 2012).

  • Connector.

    Er effektivt og målbart

    Kundemagasiner er et eid medium; det er ingen innblanding fra andre merker eller negative kommentarer. Magasinets effektivitet kan måles ut ifra antall lesere som kjøper produkter eller tjenester som ble omtalt i bladet. En undersøkelse i Storbritannia viste at 67 % av faste lesere kjøpte produkter eller tjenester, og 77 % brukte rabattkoder fra bladet.

  • Connector.

    Til å ta og føle på

    Følelsen av å holde i et papirmagasin er noe de fleste forbrukere foretrekker fremfor andre medier. Det har et viktig, praktisk element: Alle utgavene kan plukkes frem og leses i nesten alle situasjoner, fra bussen til stranda. Merkevaresjefer og designere bruker mye tid sammen med oss på å velge rett format og papir for å skape et særpreg for sitt magasin.

  • Følelsen av å holde i et papirmagasin er noe de fleste lesere fortsatt elsker

  • Connector.

    Åpner for kompleksitet

    Et økende antall kundemagasiner blir brukt som et pedagogisk verktøy i mediemiksen. Den redaksjonelle plassen åpner for å presentere komplekse budskap gjennom lettfattelige forklaringer og grafiske framstillinger. Infografikk er også med på å gi et gjennomarbeidet visuelt uttrykk og gjør magasinet mer spennende.

  • Connector.

    Er målrettet

    Kundemagasiner har muligheten til å nå alle målgrupper. Ved å målrette innholdet til bestemte målgrupper, kommer merkevaren tettere innpå kundene, det kan gi økt engasjement. Kundemagasiner finnes i så å si alle bransjer, til og med flere nettbutikker har fått øynene opp for det trykte mediet og bruker i økende grad denne formen for markedsføring.

  • Connector.

    Kanal for innholdsmarkedsføring

    Innholdsmarkedsføring skal tjene både kundene og merkevaren. Michelinguiden er et av de tidligste eksemplene vi har – første gang utgitt i år 1900 for å hjelpe bilister med å finne veien, bilservice og overnatting var det til god nytte både for kundene og brødrene Michelin. I dag er merkevarer involvert i både betalte, eide og fortjente medier, og da blir innholdsmarkedsføring desto viktigere.

Kilder:
Print Power – www.printpower.eu
©ANFO/Mindshare POEM-undersøkelsen 2014


Skal du i gang med et prosjekt?

Ta kontakt for å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg.

Kontakt oss